Magazín

Aktuality
07. Prosinece 2017

10 tipů na zdravější Vánoce

Asi to znáte. Kolikrát jsme se na Vánoce nechutně přecpali a přísahali, že už nikdy více. Kolik cukroví, sladkostí a masa každý rok spořádáme. Kolik přibereme? Není náhodou novoroční předsevzetí začít běhat, cvičit, zhubnout a podobně právě důsledkem našeho nezdravého stylu o Vánocích? A musí to tak být? Podle mě nemusí.

Pojďme se společně podívat na pár tipů, jak si Vánoce užít zdravěji:

1. Jezte dostatek vlákniny

Vláknina pomáhá rychlejšímu pohybu střev, zpravidelňuje stolici, umožňuje detoxikaci organizmu a čistí střeva. Obzvláště je podle mě potřeba na Vánoce, kdy jíme spoustu cukroví a masa, oboje téměř bez vlákniny. Zkuste přidat do jídelníčku zeleninu, ovoce, lušteniny a celozrnné obiloviny.

  • Co přidat na stůl o svátcích skvělý salátek: Tabouleh

2. Zkuste omezit cukr, hlavně bílý

Pravdu o cukru se také nedozvíme, každý má svou. Historicky je ale bílý cukr vynález posledních pár set let. Dlouhou průmyslovou úpravou je připraven o spoustu minerálních látek obsažených v přírodních sladkých potravinách. Surový cukr, melasa či slad už je na tom o něco lépe.

Sladit se dá také medem, javorovým sirupem nebo sušeným ovocem. Zvýšení cukru v krvi a následné snížení je po nich mírnější, než u bílého cukru, nemá tak prudký nástup, ani konec.

  • A tady tip na skvělé konopné kuličky bez cukru, které se dají použít místo cukroví: Raw konopné kuličky

3. Nepřejídejte se

Pokud přiložíme do ohně příliš velké dřevo, oheň si s ním nemusí poradit. Dřevo nechytne a neprohoří. Stejně tak je to s naším trávícím systémem. Žaludek má nějakou velikost a nejlépe tráví při naplnění do 2/3. Pokud ho naložíme více, žaludeční šťávy se nedostanou k celému jídlu, žaludek nemůže vykonávat trávící pohyby.

Jezte pomalu a zkuste si včas všimnout, že už jste plní. Vemte si nejprve menší porci a jen pokud máte nadále hlad, přidejte si.

4. Zkuste omezit smažené

O smaženém už se toho namluvilo hodně. Čím vyšší teplotou potravinu upravíte, tím mrtvější jídlo, obzvlášť pokud obsahuje i přesmažený tuk. Smažené má vysoký glykemický index a jak už jste možná sami pocítili, netráví se moc lehce.

5. Nezobejte

Představte si váš žaludek jako hořící oheň. Když do něj přikládáte správně velké množství a necháte vždy dohořet až do konce, spálí váš trávící oheň téměř vše a nezbude téměř žádný odpad.

Proto zkuste mezi jídly nechat alespoň 4 hodiny, aby se vše bezezbytku strávilo a váš trávící oheň krásně hořel a přijmul nové jídlo. Pokud zobáte mezi jídly, oheň tím hoří méně, tělo okamžitě to nedotrávené ukládá do tuků a vy nejen že nemáte takový požitek z dalšího jídla, ale také přibíráte.

6. Zkuste omezit bílou mouku

Bílá mouka je dnes po politice a mase jedno z nejkontroverznějších témat. Někteří říkají, že jde o mýtus. Pravdou ale je, že bílou mouku známe pouze cca 100 let. Předtím jsme obal zrna a klíček při mletí oddělit nedokázali a tak jsme po celou historii lidstva jedli mouku celozrnnou. Proto mnozí tvrdí, že ji nedokážeme správně trávit. Není to totiž kompletní potravina, chybí ji látky obsažené ve slupce zrna a klíčku a ty nám prý pomáhají trávit koncentrované látky obsažené uvnitř zrna, např. lepek.

Kvůli takto zvýšené koncentraci lepku prý dochází k horšímu trávení, zalepování stěn střev a také čerpání látek potřebných k trávení ze zásob našeho organizmu. Jestli je to pravda, nebo ne, to nikdo jistě neřekne. Já doporučuju vyzkoušet a udělat si vlastní názor. Vnímat své tělo a podle toho jíst.

Dobrou možností je zkusit nahradit zobání na stole v podobě cukroví miskou sušeného či čerstvého ovoce či oříšky.

  • Tady máte jeden tip na vánoční cukroví, nejen bez bílé mouky, ale i bez lepku: Vanilkové rohlíčky.

7. Nejezte pozdě

Náš trávící systém má svůj harmonogram. Stejně jako příroda se chová jinak ve dne a v noci, tak i my jako součást přírody fungujeme ve dne a v noci jinak. Přes den trávíme a vydáváme energii, v noci čistíme organizmus a obnovujeme.

Pokud se najíme pozdě, tělo už správně netráví a v těle neproběhne správně ani obnova, ani trávení. Navíc se nám špatně spí a ráno můžeme mít opuchlé oči. Zkuste si to.

Proto doporučuji nejíst po 7. hodině večerní, případně ne o moc později.

8. Odlehčete ovocným půstem či úplným

O Vánocích se většinou neudržíme a skoro všechny výše uvedené tipy porušíme. Nevadí, mějme se rádi i tak. Neřešme to nějakým příliš drsným pokáním, mohli bychom tělu více uškodit, než přinést.

A až budeme mít ze sebe opravdu špatný pocit, může pomoci jeden odlehčený, očistný den. Moc doporučuji jeden ovocný den, nebo pokud chcete, jeden den úplného půstu. Tím, že trávící soustavě odlehčíme, může se tělo zaměřit více na zbavení se toho, co nepotřebuje, obnovit trávící oheň, vyprázdnit střeva. Není nic skvělejšího, než snídaně den po půstu, či částečném půstu.

9. Upřednostněte lokální a nebalené jídlo

Lokální jídlo může být nejen čerstvější, ale také jde velmi pravděpodobně o to, na co je naše genetika zvyklá po stovky či tisíce let. Navíc podpoří místní zemědělce a výrobce a také snižuje uhlíkovou stopu díky kratší dopravě.

Pokud se k tomu pokusíte minimalizovat obaly, třeba jít na nákup s vlastní taškou, mističkou či lahvičkou, tím lépe. Můžete se vyhnout fast-foodům a tím minimalizovat jednorázové tácky, krabičky a kelímky.

10. Hýbejte se

Pokud se o svátcích půjdete proběhnout, projít nebo si zaplavat, udělá to skvěle nejen vašemu tělu, ale i hlavě. Rozhýbáte peristaltiku střev, spálíte kalorie, procvičíte srdíčko a naplníte hlavu a tělo serotoninem a dalším koktejlem hormonů štěstí. Sex se za pohyb může počítat taky :) .

Přejeme krásné a zdravé Vánoce :)

Tomáš a tým SportHero

Tomáš Reinbergr
Autor: Tomáš Reinbergr

Používáním tohoto webu souhlasíte s ukládáním cookies (viz Podmínky používání). Cookies jsou nutné pro fungování webu.

Rozumím